Vrem sa ne invatam copiii lectia generozitatii si a bunatatii. Dar nevoia noastra, in exces, poate duce la dezechilibre si la efectul contrar: copiii pot ajunge sa invete ca nu merita sa aiba un anumit obiect, ca cineva este mai indreptatit intotdeauna sa-l primeasca, nu invata ca este ok sa spuna uneori si Nu pretentiilor altora, interiorizeaza ideea ca nevoia altora este mai presus de a lui, ca are obligatia sa cedeze in fata crizelor de plans sau de furie ale altcuiva.
Micile intamplari din parc, din momentele de joaca la gradinita sau acasa cu alti copii pot lasa urme si pot forma adultul de maine.
CUM SA REACTIONAM NOI, CA PARINTI?
Stabilim niste reguli pentru noi, pe care le comunicam apoi si copilului.
EXEMPLUL 1
1. In cazul unui loc de joaca cu JUCARII LA COMUN ( aici este inclusa si gradinita), regula ar putea fi: PRIMUL CARE A LUAT JUCARIA SE POATE JUCA IN VOIE CU EA ( primul venit, primul servit).
Cu alte cuvinte, daca copilul tau a luat primul o jucarie anume, e dreptul lui sa se joace cu ea chiar daca un alt copil si-o doreste intre timp. Este ok sa-i si punctezi regula: „Te poti juca cu aceasta jucarie pentru ca ai luat-o primul iar cand ti-ai incheiat jocul sau nu mai vrei sa o folosesti, o poti da urmatorului care o doreste.
Daca vrei sa renunti acum la ea si sa i-o dai copilului care plange/care o cere e ok, dar nu esti obligat sa faci acest lucru. ”
CE INVATA COPILUL PRIN PROMOVAREA UNEI ASTFEL DE REGULI?
In primul rand invata ca lucrurile au o organizare, ca exista reguli si ca are drepturi. De asemenea, ca nu este fortat sa cedeze in fata dorintelor altuia, in conditiile in care el si celalalt copil sunt pe pozitii egale ( jucariile sunt la comun, ele nu apartin de drept niciunuia).
Invata sa spuna Nu intr-un context de viata in care este indreptatit sa o faca. Daca va decide sa dea jucaria mai repede, atunci o va face din empatie sau pur si simplu pentru ca asa a ales el, nu pentru ca i se impune generozitatea.
EXEMPLUL 2
1. In cazul in care UN ALT COPIL VINE IN VIZITA LA TINE si vrea sa se joace CU JUCARIILE COPILULUI TAU, regulile ar putea fi:
- Copilul musafir se poate juca cu orice jucarie doar dupa ce ii va cere voie copilului tau.
- Copilul tau are intaietate in a se juca cu o anumita jucarie, dar trebuie sa-i ofere in schimb o alta jucarie copilului musafir pentru ca ne dorim ca acesta sa se simta bine la noi acasa. Copilul tau poate decide in orice moment sa-i dea jucaria sa celuilalt copil, dar nu insistam sau obligam noi sa faca acest gest. De asemenea, tot ca o forma de compromis si de respect fata de musafir, putem sa stabilim impreuna cu copilul nostru un timp rezonabil in care el se va juca cu respectiva jucarie, intrebandu-l daca e de acord sa i-o da celuilalt copil dupa ce va expira acest timp.
- In cazuri extreme, daca apare un conflict major intre copii din cauza unor jucarii (nu se ajunge la un compromis, nu se respecta regula casei), atunci jucaria va fi luata de parinte si pusa la un loc sigur. I se va spune copilului ca jucaria este a lui si ca se va putea juca cu ea cat doreste insa numai dupa ce toata lumea este linistita si tensiunea dispare. Ulterior se poate relua jocul, reluandu-se si regulile de mai sus.
CE INVATA COPILUL PRIN PROMOVAREA UNOR ASTFEL DE REGULI?
In primul rand invata ca are dreptul sa decida ce se intampla cu un obiect care ii apartine (i-a fost daruit, a fost cumparat din economiile lui etc) , ca poate spune NU in diverse situatii de viata, dar ca este ok sa gaseasca o cale de compromis, din grija fata de ceilalti ( „Vrem ca celalalt copil sa se simta bine la noi acasa, prin urmare ii vom oferi o alta jucarie cu care sa se joace daca tu ai decis sa te joci la randul tau cu o anumita jucarie sau ii dam voie sa se joace cu orice jucarie doreste, cu conditia sa fie respectuos cu tine si sa iti ceara voie”).
Va invata ca in orice casa exista reguli si ca este firesc sa respectam regulile casei (a familiei respective). Atunci cand va schimba mediul (va merge el insusi in vizita la alti copii, la gradinita sau, ulterior, in diverse locuri- scoli, universitati, medii profesionale etc) va sti la randul sau ca trebuie sa se adapteze unor diverse reguli, dar ca, in orice situatie, are drepturi si obligatii.
Poti sa-i oferi copilului tau si un program de dezvoltare personala care il va invata sa-si gestioneze emotiile, sa faca fata mai bine provocarilor vietii, sa-si dezvolte diversele tipuri de inteligenta, sa-si dezvolte increderea in sine si sa-si cultive relatii sanatoase.